O jumătate de an mai târziu de la momentul în care am făcut eu și v-am făcut și vouă cunoștință cu proiectul Grow Up Romania, revin cu o informație formulată de ei legată de procesul în care oricine poate contribui la rezolvarea unor probleme locale din orașele în locuim.
În principiu, este vorba despre procesul prin care putem face sesizări în București și semnala orice fel de alte probleme din orașele noastre autorităților de care aparținem. Grow Up Romania s-a ocupat în ultimii doi ani de sesizarea mai multor probleme din București care făceau acest oraș să fie foarte neprietenos și deloc kid-friendly. În mod îmbucurător, au primit ajutor chiar și din partea autorităților în soluționarea unora dintre aceste plângeri depuse (vedeți aici proiectele finalizate cu succes).
Un exemplu de care se poate să fi auzi este campania ”Nu uita să strângi după câinele tău”, prin care Grow Up Romania a dorit să aducă în atenția și conștiința publică necesitatea și obligația ca oamenii posesori de căței să strângă caca făcut de animăluțele lor pe străzi. Ulterior, Primărila Sectorului 6 s-a alăturat acestei campanii și a devenit susținător.
Ideea este în felul următor:
e destul de nasol că autoritățile nu știu să intervină singure și să educe populația în toate domeniile sociale comune: să recicleze, să strângă după căței, să nu vandalizeze parcuri, etc. E și greu, că de multe ori vina și lipsa de educație de la oameni vine. Dar e fain de știut (sau de aflat, pentru cine nu știa), că uneori autoritățile (sau cei responsabili) răspund problemelor oamenilor, cu condiția ca oamenii să deschidă gura. Păcat că nu rezolvă autoritățile problemele de la sine, dar bine că uneori ascultă!
Eu trimit sesizări și fac plângeri de când mă știu. Așa am învățat în Anglia, acolo toată lumea se plânge de ceva, nimeni nu prea înghite în sec și trece mai departe când ceva nu-i convine. Poate asta e rețeta spre succes. 🙂
M-am plâns la Auchan acum câteva luni când la ora 9.30 PM aparatele lor de self-scan erau închise. Ele se închid cu o jumătate de oră înainte de închiderea magazinului, mi-a zis o angajată. OK, dar asta e o porcărie, și doar pentru că o minte luminată care ia aceste decizii în Auchan nu-și dă seama de acest lucru, nu înseamnă că eu trebuie să stau o jumătate de oră în picioare la cozi interminabile la ora 9.30 la cele 2 case clasice care mai sunt deschise la ora aia, doar pentru că self service-urile se închid cu o jumătate de oră înainte.
Să nu-mi spuneți că au nevoie de acea jumătate de oră să facă mai știu eu ce rapoarte și închideri că știu prea multe despre calculatoare ca să cred că au nevoie de 30 de minute pentru așa ceva. Nu m-am mai dus la acel Auchan să văd dacă au schimbat ceva în urma plângerii mele, dar sunt curioasă de chestia asta.
“Civilizaţia este un proiect comun” – C. Montgomery
Apoi m-am plâns la Teatrul Național București anul trecut pentru că angajata de la casă era o nesimțită comunistă care nu știa să vorbească și mai și stătea pe WhatsApp în timp ce mă servea. Adica na, pana mea, poate sesizarea mea nu rezolvă nimic și n-o dă afară pe aia, dar eu am făcut partea mea. M-aș fi simțit mult mai fraieră să stau să înghit. Dacă 10 oameni fac aceeași sesizare despre respectiva doamnă, cuiva o să i se aprindă un bec deasupra capului că ceva nu e ok.
Odată am scris într-un feedback form către Carrefour despre cât de tare mi s-a părut ideea lor de a face coadă unică în Park Lake și cât timp salvează această soluție atât de simplă sutelor de oameni care trec prin supermarketul lor zilnic. Pentru cine nu știe, coada unică este o coadă la care se pun toți oamenii care vor să plătească, în loc să se așeze fiecare la casa cu coada care i se pare mai mică. E un sistem mult mai eficient decât cel clasic. Le-am sugerat să facă asta în toate magazinele. M-a sunat înapoi o doamnă să-mi spună că s-a bucurat de mesajul meu, că nu primesc des așa ceva și că iau în discuție toate propunerile și sugestiile primite. Deci, n-am vorbit chiar cu pereții. 😀
Altă dată ne-am dus la LIDL (tot cu supermarketurile am treabă azi :))) )cu bicicletele și nu le-am putut parca pentru că paznicul parcării lăsase mașini să parcheze lângă parcarea de biciclete, atât de aproape încât nu încăpeau bicicletele în propria lor parcare. Am sesizat LIDL (pentru că dacă n-am fi făcut-o ar fi zis în continuare că e ok să lase mașinile să parcheze ilegal în parcarea de biciclete pentru că nu-i, așa, who the fuck cares about biciclete?!) și ni s-a cerut scuze, cu promisiunea că paznicii vor fi instruiți expres să nu mai permită obstrucționarea parcării de biciclete.
M-am plâns (mă rog, am cerut) și dezvoltatorului blocului nostru să ridice niște geamuri care zăceau de 2 luni pe scara blocului, rezemate de un perete la parter, lângă lifturi, adică fix acolo pe unde trec 95% dintre locatari zilnic de câteva ori. A zis să-l contactez dacă nu se rezolvă a doua zi (s-a și rezolvat între timp). Deci înțeleg că asta a fost o problemă ce se putea rezolva în mai puțin de 24h, doar că toată lumea a decis să treacă pe lângă acele geamuri și să zică în gând Ce dracu-i cu astea aici de nu le ia nimeni în loc să ceară cineva cuiva competent să le ducă. Că, na, o poză și un mesaj pe WhatsApp la nenea ăla dezvoltatoru’ îs foarte greu de trimis!
Am mai scris un articol anul trecut în care îndemnam pe cine a avut răbdarea să-l citească să nu tacă atunci când vede lucruri care nu sunt OK, pentru că asta înseamna în limbaj academic un fel de sinucidere. Să stai și să înghiți înseamnă doar să te îngropi și mai tare în frustrări. Într-o lume ideală condusă de mine, oamenii ar face sesizări și s-ar plânge non stop, că altă cale pentru îmbunătățire greu apare. Ziceți, fraților, când nu vă convine ceva, că lumea e arhiplină de proști și, tăcând, îi aprobăm. Păriții noștri fac parte din generația cărăia nu-i prea plăcea să deschidă gura și să protesteze și cumva avem și noi tendința să facem asta. Just don’t! 😀
Na, revenind, fetele din spatele Grow Up România au creat niște vizuale care prezintă pașii pe care ar trebui să îi parcurgem pentru a face sesizări în București: parcuri vandalizate, treceri de pietoni nesemnalizate, străzi neluminate, etc. Mi s-au părut importante și am vrut să le share-uiesc cu voi:
În urma acestei informații văzute pe pagina de FB a Grow Up Romania, eu am trimis zilele trecute o sesizare către primăria sectorului din care fac parte pentru a-i anunța că o trecere de pietoni pe care o frecventez zilnic nu mai este luminată și experimentând atât din postura de pieton cât și din cea de șofer, este foarte greu să observi seara oamenii care traversează acolo. Le-am sugerat să instaleze și niște limitatoare de viteză, pentru că este un bulevard în care multe mașini circulă cu viteza mare și pun în pericol pietonii.
Pun pariu că sute de oameni și-au băgat picioarele în cine au putut pentru că nu mai merge becul ăla de la trecere și mașinile nu mai văd pietonii, dar nimeni n-a scris primăriei nici măcar un rând. Aștept să primesc un răspuns, să văd ce se întâmplă mai departe. N-am primit încă un răspuns oficial pe mail, dar becurile stradale au fost înlocuite și astăzi trecerea este din nou luminată. Ha! 😀
Nu uitați să cereți numere de înregistrare pentru plângerile voastre, pentru a vă asigura că ele sunt băgate în seamă și nu uitate printr-un Inbox. Iar pentru cei care locuiesc în alte orașe: îndreptați-vă spre primăriile de care aparțineți, adresele de e-mail sunt online.
În concluzie:
- e nașpa că autoritățile nu știu să rezolve toate probleme care apar într-un oraș
- e mai nașpa și frustrant ca noi să nu facem sesizări de niciun fel când ne deranjează ceva
- având în vedere că uneori acestea sunt luate în seamnă și rezolvate (vedeți în linkul de mai sus probleme trimise de Grow Up Romania și rezolvate de primărie)
- așa că dacă aveți probleme care vă enervează în oraș, scrieți primăriilor de care aparțineți și INSISTAȚI. Trimiteți poze și argumentați-vă problema. Încurajați alți oameni să facă la fel, pentru a avea o voce mai puternică. (pt București, emailurile sunt mai sus)
- pentru restul țării, căutați pe net
- nu vă complaceți în chestiile care vă frustrează.
- fiți optimiști și proactivi
- Grow Up Romania este online și pe Facebook
- <3
5 Comments
o femeie
January 14, 2019 at 12:39 PMbaba civica si eu 🙂 – reclamagioaica shef 🙂
Ioana
January 14, 2019 at 2:22 PMReclamagioaica, ce mi-a placut asta :))))))))))
Ingrid
January 14, 2019 at 5:38 PMAi dreptate, nu esti reclamagioaica, ci om normal care cere lucruri normale. Bravo tie!
Ioana Soare
January 15, 2019 at 4:28 PMMi-a plăcut mult articolul tău, exprimarea și modul în care pui problema. Recunosc, eu fac parte din grupul acela care nu prea face reclamații (sunt mai timidă și introvertită, plus că nici nu știu să mă exprim într-o manieră diplomată – dar totuși convingătoare). În schimb soțul meu e tare implicat în comunitate: dă telefoane, completează formulare și face sesizări una după alta :))) La majoritatea a primit confirmare, unele chiar s-au rezolvat – deci da, există speranțe!
P.S. Primaria Cluj are o platformă online unde se pot depune sesizări și ajung direct la ei. Unele se soluționează, altele sunt luate în calcul, dar toată lumea primește răspuns (în câteva săptămâni) la cererea depusă. Poare vedem pe viitor ceva similar și la București 🙂
Ioana
January 15, 2019 at 5:22 PMMi-ai dat un motiv in plus sa spun din nou cati ani lumina exista intre Bucuresti si trioul din Transilvania (Sibiu, Cluj, Brasov) sau de Timisoara. Asta e una dintre vorbele mele preferate, de-aia profit de ocazie de cate ori pot sa o zic :)))
Normal ca ajuta un astfel de sistem, pentru ca incurajeaza oamenii sa faca sesizari. Altfel oamenii nu stiu ca se poate, nu cred ca se va rezolva ceva, nu au chef, motivatie sa se implice, etc etc. Plus ca oamenii nu prea se baga in chestii complicate – motiv pt care o aplicatie friendly ar putea fi de ajutor. Felicitari domnului Soare! 😀