oana moraru podcast
Educație

Oana Moraru: “Peste 70% din copiii de clasa a 7-a nu știu să lege idei și să sumarizeze informații.”

Oana Moraru este expert în educație, educator, învățător, director de școală și are o experiență de 30 de ani în pedagogia copiilor.

Textul de mai jos reprezintă niște notițe pe care mi le-am făcut ascultând podcastul Fain și Simplu la care a fost invitată Oana Moraru alături de Simona Gherghe.

Îmi place mult de ea, mi se pare mixul perfect de om cu foarte multă experiență, dar și foarte modern și ancorat în realitate. Podcastul despre care scriu mi s-a părut unul deosebit de valoros pentru părinți, l-am ascultat de 2 ori să mă asigur că-mi notez niște lucruri pe care nu vreau să le uit.

Alte 2 conferințe la care am ascultat-o pe Oana Moraru: ”Mami, vom fi bine?” și Cum ajung copiii adulți împliniți?.

Am încercat să redau cât mai fidel părerile ei în textul de mai jos, dar dacă anumite lucruri nu au sens 100%, e posibil să fie din cauză că sunt scoase din context. Textul meu respectă cronologia podcastului, așadar dacă ceva vă trezește interesul, puteți găsi întregul context ascultând interviul (link mai sus).

Pedagogie în anii formativi

  • În anii formatori, nd mintea are nevoie de stilul secvențiale de a învațlucrurile, de citi literele pas cu pas, de urmări cu degetul, de a forma această competență de baza de a ndi abstractizat, de sta in sarcina, este important ca cititul să se desfășoare pe hârtie (cărți), nu pe tablete sau manuale virtuale. Acestea pot fi introduse dupa 12 ani, nu în anii formativi. 
  • În jurul vârstei de 12 ani se poate observa care copii sunt mai mult înclinați spre arte, care spre matematica etc. Dându-le șansa se dezvolte în direcția potențialului și dorinței lor, le construim foarte devreme o stima de sine crescuta
  • Scrisul de na șcititul dintr-carte, învățarea academică de adâncime, statul pe carte pe termen mai lung, luarea unui proiect de la capăt și abilitatea de a-l parcurge întreg, pe pași, etapizat, sunt toate competețe ce au la bază capacitatea creierului de vedea de mic (de la 6-ani) literele dintr-un cuvânt șde le analiza pe nd. Asta înseamnă gândirea analitică. Poate fi într-adevăr o activitate plictisitoare, dar este ceea ce dezvoltă ndirea abstractizata și este abilitate minții care este ideal de exersat în jurul vârstei de 6-ani. Dacă pierdem această fereastra de oportunitate, mintea poate avea dificultăți în a recupera acest salt. Peste 70% copiii de clasa 7-nu știu sa lege idei și să sumarizeze informații. 
  • Se poate face o corelație între abilitatea copiilor la 2.5 ani de a alterna pașii când urcă și coboară scări sau abilitatea lor de a urmări traiectoria unei mingi cu abilitatea de urmări un text, demonstrații pe tablă, de a urmări discuții, informații, de a putea translata cu ușurință privirea de la tabla de caiet în anii de școală din viitor . Acestea sunt abilitațcognitive șde mp vizual care se pierd odată cu învățatul pe laptop. Copiii care învață pe tabletă ajung să nu prindă idei, sar cuvinte, nu descoperă elementele cheie dintr-un text, adică bazele analfabetismului funcțional de mai târziu. rim etape care fac parte din ingineria metodica pedagogica șbombardarea de mici a copiilor cu o mulțime de stimuli care distrag atenția de lunga drată .
  • Învățarea de adâncime destinată celor mari 10 meserii din lume se bazează pe abilitatea de “a sta in sarcină” pe termen lung, de a fi capabil să urmărești un text in adâncime șde a-ți putea controla propriul corp. Copiii sunt bombardațde mici, de acasă, de o mulțime de stimuli inutili (activități non stop, TV, jucării infinite). Copiii care primesc această multitudine de stimuli de mici își dezvoltă un apetit uriaș pentru super stimuli și ajung să aibă teptarea ca orice să se întâmple rapid în viațlor. Astfel, când ajung puși în fața unui text, simt plictiseală, frustrare, nerăbdare, se chinuie sa înțeleagă in adâncime textul. 

Despre limite

  • Nu trebuie să avem senzația că noi, părinții, trebuie să ne entertain-uim copiii non stop și să ne fie frică să-i lăsăm să se plictisească. Copiii se adaptează întotdeauna la plictiseală, inventează chestii de făcut, își pun imaginația la contribuție, trebuie doar ca noi să avem răbdare cu ei și să-i lăsăm să fie.  (Asta este valabil la copiii peste 6-7 ani).
  • Când avem nevoie să punem interdicții, este util să încercăm să folosim limbajul creierului copilului , adică: să ne prostim când spunem reguli, să inventăm cântecele prin care transmitem anumite lucruri,  deci nu să folosim un limbaj de adult superior și care dictează reguli. Explicațiile logice de cele mai multe ori nu au sens pentru copii, ei nu sunt acolo să ne înțeleagă, sunt acolo să experimenteze și să se joace. Să ne coborâm la mintea și limbajul lor când punem reguli, dacă vrem să avem succes. 
  • Cel mai intens proces de învățare se întâmplă prin jocForța creatoare, prima mare formă de control asupra realității se eliberează prin jocul liber. Să spui copilului în permanență: ”strange jucăriile, adună jucăriile, fă aia, nu fă cealaltă” este echivalentul cu a toaleta un pom care dorește să se extindă și să se dezvolte, distrugi creația înainte de a o lăsa să își răsfrângă crăcile. Conexiunea cu natura este vitală, este foarte important să facilităm jocul în natură.  
  • Întâne conectam cu copiii, apoi îi controlam. Nu invers. Întâte prostesti cu el și îi areți că ești la mintea lui, apoi îi pui limita sau regula. 
  • Tonul pe care nu ar trebui să îl folosim cu copiii niciodată este cel de rusinare și vinovăție. Totuși, este important ca un copilul să cunoastă sentimentul de ”a avea jeană” de a face rău celorlalți. (de exemplu, deranjatul clasei la școală). Rușinea și rușinatul sunt, însă, toxice atunci când sunt folosite ca instrumente de reprimare a trăirilor naturale (e rușine să spui asta, e rușină să faci cealaltă, e rușine să îți dorești X). Deoarece creierul oamenilor și al copiilor este tribal, nu există creștere toasă minții ră o senzație de jenă față de autoritate/superioritate. E important să știe există ierarhie puterii, un pic de teamă de ”ce mi s-ar putea întâmpla dacă...”. Ei reacționează foarte bine la tonul autoritar, dar jucăuș, hazliu prin care transmitem lucruri importante. Nu este vorba despre frică toxică, dar simt limită de care nu pot trece.  

Să nu ne cicălim copiii constant – creierul lor nu poate asculta doar instrucțiuni!

  • După 12 ani copilul dezvoltă un fel de standard intern (“Băi, dar pe mine cine m-a întrebat X lucru și Y lucru?”), dezvoltă autoritate îfata rinților, replici, vrea sa participe la planurile lui de viața. rinții asociază de multe ori asta cu obrăznicia, când copilul de fapt începe sa dobândească autoritate pe viațlui, vrea sa fie gat îseamă, vrea contribuie, vrea participe și ăsta este un lucru de celebrat și sărbătorit, nu de pedepsit. 
  • Să ne abținem din a ne cicăli copiii constant. Creierul lui nu poate asculta numai intrucțiuni, are nevoie și de un parteneriat cu persoanele nr. 1 de încredere, ancorele, aka părinții. Să reținem că creierul copilului este influențat zilnic de social media, de tehnologie, de o școală care adeseori îl frustrează, deci este foarte dăunător ca ȘI relația cu părinții să fie tot una tensionată. Putem să-l ajutăm foarte mult dacă îi spunem și demonstrăm parteneriatul nostru.  

Efectele social media asupra copiilor

  • Copilul modern este foarte surat, comparat, pus mereu pe taler sa vedem dacă performează, este expus la foarte multe tipologii umane, au FOMO, pierd ceva dacă nu au aia șaia. Modelul lor de încredere îsine este complet perturbat. Așadar expunerea la social media ar trebui întârziată cât mai mult, până spre 16 ani. Atenție, expunerea la social media nu este același lucru cu expunerea la tehnologie. Social Media este atât de toxica pt creierul copilului care îșdezvolta sinele șimaginea de sine, este ca un drog. Îarată realitatea atâde diversă încâel niciodată nu va putea avea așa ceva. Social media îngroașă statisticile care spun că niciodată în istoria omenirii copiii nu au simțit niveluri mai mari de stres ca acum.  

Cum arată libertatea la fiecare vârstă?

  • nd le dăm libertatea de alege? De la ani: 
    • la 2 ani: vrei rochia asta sau asta
    • la ani, libertatea este despre cum ma îmbrac, ma joc, ce beau sa desenez. 
    • La ani, despre negociere; cum programul meu?
    • La 12 ani, libertate de ieșit afara, cu cine? 
    • La 15-16 ani, ucopil este totalmente echipat cu libertate (nu cu experiența), cu programele/filtrele de a nu se băga în mari belele. De atunci, tu ca părinte, pdoar să îfi prieten dacă vrei te mai asculte și să îțmai respecte rerile. Trebuie sa le dai tot timpul impresia le dai libertate șau de ales. 

Despre consumul de droguri

  • Consumul de droguri este o pandemie globală. Din momentul în care un copil/tânăr a început se drogheze, nu poțdecâsa îiubești și săfii aproape. Nare sens și nu ajută cu nimic să îcritici, judeci, pentru că el este deja pe un drum greu. De cele mai multe ori comportamentul adictiv, nevoia de simți împlinire șfericire intr-substanța, are legătura cu un pattern format îprima copilarie, modele din familie prin dependențe (gen workaholic, alcool, țigări, etc), adulți deconectați de la relația cu copiii, etc. 
  • Informația că drogurile nu sunt bune se așează în creierul copiilor până pe la 11-12 ani. Greutatea pe care o vor da acestei informații depinde cum vorbim cu copilul, cum ne conectăm cu el când avem aceste discuții, despre stima de sine, cum te eu, eu te plac indiferent de ce vei face in viațta, te d, intimitate cu copilul. Dacă noi nu am primit validare șiubire calda de la rinți, posibil sa nu putem nici noi da mai departe și din start îmi programez copilul caute împlinire, validare in altceva: sport, ncare, overachievement, sau alteori droguri. Exista tipuri de familii care îșinvalidarea ră sa realizeze sentimentele (de exemplu: taci din gura ca nu ai de ce să plângi), cazuri în care copiii vor caută sa umple acele goluri cu adicție. Consumul de drog este rezultatul unei afecțiuni sufletești șmentale vecine cu suferința. Îmomentul îcare se apucă, copiii trebuie tratațcu dragoste. Drogurile sunt boală sufletului (suplinește lipsa de iubire cu altceva).

Altele

  • Fereastra de oportunitate cea mai maleabilă pt creier este 0-ani. 0-ani este baza intelectului general. Depinde hotător de se vorbește copilului șde ce tip de conectare avem cu el. Există studii care au măsurat nr de cuvinte spuse de familie copiilor, iar concluziile arată că distanța între cât a vorbit familie unui copil versus alta fac diferențe care se întind pe 30 de ani îdezvoltarea ulterioară copiilor (cu efecte indirecte pe siguranțde sine, ce meserii îșsesc, cum îșorganizează viața, etc.).
  • Limbajul șconectarea emoțională, pe ngă nevoile de bază, sunt cei mai importanțpredictori ai inteligenței șsuccesului îviața. Creierul copilului ia din tonul vocii niște structuri logice pe care se așează mai rziu ndirea.  Se zice ca dacă iei la luni bonă ce vorbește copilului limba foarte diferită de cea de bază timp de luni, dacă vrei sa îl învețpe copil limba respectivă la ani, creierul lui încă recunoaște structurile (ton, inflexiuni, ritm) șreține mult mai rapid.
  • Ne naștem cu anumite zone ale creierului mai dezvoltate șaltele mai închise. Se nasc copii cu predispoziții pt inteligențverbală, sau copii cu inteligență vizual spațială, cu abilitate motrică fină extraordinară sau copii ră abilitățmotrice. Ține mult de cele luni formative, dar șmoșteniri transgenerationale
  • Rolul școlii este să depisteze nă îjurul rstei de 9-10 ani ce lucruri le vin natural șce lucruri nu le place să facă copiilor. Pe acelea ce nu le plac trebuie să le împingem or nă ine 10 ani pt ca atâde mare neuroplasticitatea încât îpoțconvinge să ajungă să le placă. Pot să influențez mult dezvoltarea. Este important să integreze îanii 6-10 ani mai multe arii: muzica, desen, etc pt că ele reprezintă bucățde puzzle care îvor ajuta mintea indiferent ce carieră vrea să aleagă. De exemplu, dacă fetiță se joacă cu plăcere cu puși, bine să îm uneori șpuzzle-uri șscripeți șchestiuni inginerești, chiar dacă nu are predispoziție spre asta. Este absolut necesar să încerce și niște lecții pt un instrument muzică nă î8-ani, mai rziu nu are sens, dacă nu dorește. 
  • Copiii care nu au simț ritmic, care nu pot urmări ile de palmă sunt copii care stau greu îsarcini de tip procedural: pasul 1, pasul 2, pasul 3. Ritmul și învățarea ritmului chestiune intelectuală. 
  • Copiii cu dificultățde învățare sau deficit de atenție au probleme îreda un ritm simplu la din palmă pt mintea lor nu fost obișnuită să identifice patternuri, structuri, care fac parte tot din ndirea analitică. De-asta e importantă introducerea în viața copiilor a muzicii și dansurilor de mici. mulțacademicieni de renume, ingineri, oameni din meserii de top, uneori îșpierd creativitatea șintuiția fiindcă nu sunt conectațla corpul lor, fiindcă nu au cut suficientă mișcare de copii. Asta produce supra intelectualizare, oameni educați, inteligenți, cu diplome șdoctorate dar atâde intelectualiznu mai sunt conectațla emoție, la realitatea dincolo de cuvinte. (“L-prostit cartea”). Energia lui este toată de la t îsus.
  • Cum străcopiii conectațla corpul lor? Natura, joc îcopaci, joc pe cont propriu, joc la alegere, muzica, sport, arte, dans. Există vreme șpt cursuri de robotică, nu trebuie să le facem doar pt ne satisface egoul de rinte. pandemie nevoii rintești de supra expune copilul. 
  • Avem tendința de a nu-i învăța pe copii să ndească cu corpul: îezăm înci, îluăla activitățcare presupun tot șezut înci șnu îajutăsă se conecteze cu corpul lor. Apoi ne întrebăde ce sunt nefericiți – nsunt conectațla cine sunt ei cu adevărați.
  • ÎRomânia programele șmetodologia profesorilor nu sunt aliniate cu etapele de dezvoltare ale copiilor. Avem ecuații cu necunoscute la 7-ani nd copii nu îeleg conceptul de necunoscută sau egalitate. Academic avem senzația ca facem mult, dar facem prost, mecanic, artificial șnu mai există timp șenergie pt ce are nevoie rsta de ani – dans, muzică, sport, libertate, joacă, explorare, construcție, modelare de concepte 

Concluzie: cu ce skilluri să ne echipăm copiii?

  • Să învețe lucrezi îechipă chiar șcu oamenii care nu le plac. La universitățile internaționale, principalul obiectiv îafară de partea academică este socializarea șrelaționarea dintre studenți. 
  • ndirea critică – ndire îtermeni de inițiativă, de analiză personală asupra situației, nu spunsuri standard stereotip de elev de nota 10. 
  • Securitate financiară șrelevantă ca om: conexiunea șndirea critică. 
  • Sentimentul eu am cu mine voce interioară, sunt bine cu mine, relație spirituală cu interiorul. Nu pot copiii să mai supraviețuiască doar pe ideea de învățare, luat 10, mers mai departe îviața, asta duce la nefericire cruntă. Poate să fie foarte realizat șpe dinăuntru să se simtă din ce îce mai gol. ră dimensiune spirituală nu mai supraviețuim, ră niște momente de check îcu noi îine. Să-apropiem de sinele lor. Să simtă că are la bază un om care îl vede și îl acceptă cum este el. Un om cu care poate vorbi și de pe wc. Are nevoie de ancoră. Iubirea necondiționată.  Îobligă șpe cei mai timizi șintroverți.

***

Dacă vreți să ascultați podcastul, găsiți linkul în primul paragraf.

Dacă îți place conținutul acestui articol și vrei să vezi și altele similare, abonează-te pentru a primit un e-mail cu fiecare articol pe care îl voi posta.

Nu trimitem altfel de emailuri! Citește pagina noastră de confidențialitate.

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    Mihaela
    August 15, 2024 at 10:27 AM

    Este foarte important sa ne invatam copii sa gandeasca singuri. Pacat ca scoala nu le permite asta. Majoritatea profesorilor nu accepta alte idei fata de cele predate sau invatate din manuale invechite.

    • Reply
      Ioana
      August 22, 2024 at 12:25 PM

      Da, măi. Mi se pare atât de trist cum parcă nu mai știm ce să facem să le tăiem copiilor aripile, efectiv. 🙁

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.