Poză principală pentru articolul cu 6 idei pentru a menține copilul mic atent în timpul citirii cărților
Cărți Featured

6 idei pentru a menține copilul mic atent în timpul citirii cărților

Fetița mea are un an și jumătate. Am început să-i citesc mai serios (regulat) după ce a făcut 1 an și 4 luni, când deja începea să meargă singură la etajera ei cu cărți și să aducă câte ceva peste care să ne uităm. Înainte de 1 an am avut câteva cărticele pe care le răsfoiam, exclusiv cu imagini și/sau sunete. Foarte faine și alea pentru acea perioadă. Vă povestesc mai jos despre câteva idei care am observat că funcționează pentru a menține copilul mic atent în timpul citirii cărților la vârste peste 1 an.

De pe la 1 an și 4 luni am simțit că începe să fie curioasă să înțeleagă ce sunt desenele alea la care ne tot uităm în timp ce mami zice ceva în fundal. Încerc să mă abțin din vorbit prea mult, ca s-o las să se concentreze la ce vede în imagini, uneori îmi imaginez că-i văd rotițele cum se învârt. 😀 Am câteva tehnici pe care le folosesc în timp ce-i citesc, trucuri pe care fie le-am descoperit noi că funcționează, fie le-am citit prin cărți (cărțile Olinei Ortiz sau ”Copilul tău citește” de Oana Moraru).

Cum facem noi și functionează bine:

Citim cărți cu maxim 1-2 propoziții pe pagină

Am fost în capcana în care îi citeam lucruri mai lungi, crezând că ei îi place să mă audă ca pe un radio. Poate îi plăcea, dar sigur nu era atentă la carte și o pierdeam instant. Nu era prezentă deloc la cititre, îi intra pe o ureche și îi ieșea pe alta.

Cărțile pentru copii între 0-3 ani conțin propoziții simple formate din cuvinte pe care ei le aud des în casă. De exemplu banană, masă, somn, mami, tati, pijama, spălat pe dinți, grădiniță, prieteni, etc. O pagină care conține o singură propoziție scurtă permite copilului să se concentreze asupra unei singure informații și s-o lege ușor cu imaginea aferentă.

Imagine cu Lama Lama
Noapte bună, Lama Lama, Anna Dewdney

Repetăm cărțile

Avem mai multe cărți potrivite vârstei Norei de acum, dar încerc să nu îi citesc în fiecare seară tot alta. Repetiția ajută, o văd că își amintește anumite lucruri dintr-o carte pe care am citit-o ieri sau alaltăieri. De exemplu, reține cum fac anumite animale sau păsări din cărți pe care le-am citit recent sau repetă anumite acțiuni ale personajelor.

Nu cred că scopul e să bifez că i-am citit cât mai multe, ci să le sedimentăm pe alea 2-3 cât mai bine, înainte să trecem la altele. (Cu toate că eu am o boală, când mi se pune pata pe o carte (serie), îmi place să am toată colecția, să știu eu că o am acolo în bibliotecă. Dar mă abțin să i le citesc Norei pe bandă rulantă. )

Cu mult mai folositor pentru inteligența și dezvoltarea emoțională a copilului este ca părintele să se oprească mai multe zile la rând pe aceeași poveste, recitind-o și invitându-l pe copil s-o exploreze în adâncime.[…] Cărțile sau textele pe care le consumăm pe repede înainte ne împiedică să alocăm mai mult timp pentru perspectiva mai multor puncte de vedere asupra unei singure teme, care poate aduce minții beneficii cu mult mai mari decât acumularea impresionantă de detalii.

Oana Moraru, ”Copilul tău citește”

Pun întotdeauna degetul pe imaginea care reprezintă cuvântul pe care îl citesc

Atunci când îi citesc o carte cu text normal (fără versuri), petrecem de fapt mult mai mult timp pe analizatul imaginilor decât pe textul în sine. De exemplu, dacă într-o carte pe care o citim o avem pe Lama în baie spălându-se pe dinți sau pieptănându-se, îi arăt chiuveta (pun degetul pe chiuvetă și spun ”chiuveta”, fără alte explicații pentru ce este chiuveta. Vreau să îi las timp să lege imaginea de cuvânt și de obiectul din baia noastră reală căruia mă aude spunându-i chiuvetă).

Alteori o mai întreb lucruri simple, dacă pot folosi cuvinte uzuale (pe care știu că le știe): Ce are Lama în mână? (stau câteva secunde să o las să se gândească, apoi spun): Periuța. Piaptănul. Și pun tot timpul mâna pe imagini în timp ce spun aceste cuvinte. Ce papă Ema? Banana. (cu degetul pe banană).

Aleg cărți cu rime și onomatopee

Atunci când îi citesc o carte cu versuri, mă focusez cel mai mult pe onomatopee și rime.

Onomatopeele sunt cuvinte care imită sunete asociate cu diverse obiecte, acțiuni, fenomene naturale, etc., de exemplu: zbrrrrrr, tu-tuuuuuu, cioc-cioc, vjjjjjjjjj, pic-pic. Acestea sunt instrumente care îmbogățesc experiența de citire a textelor pentru că ajută la crearea de imagini vii în mintea copilului. De asemenea, adaugă o dimensiune suplimentară de divertisment și implicare în lectură, pentru că cititorul este provocat să se gândească la sunetele și ritmurile descrise în text. Onomatopeele și rimele pot de asemena contribui la crearea unei anumite atmosfere sau emoții în text. (Oooooof, Vaaaaaaai)

Rimele ajută ca anumite pasaje din carte să rămână mai ușor în mintea cititorului. De exemplu, la lecturarea paginii de mai jos, dacă părintele spune: ”Acum ajuse pe-o cale ferată. O, nuuuu!. Venea o locomotivă – ”, copilul intruiește completarea, și anume ”TU-TUUUUUU!”.

2 pagini din cartea Mărul Norocos de Olina Ortiz
Mărul norocos, Olina Ortiz

Cărțile pentru 0-3 ani ale Olinei Ortiz toate abundă de genul acesta de artificii.

Aduc obiecte reale lângă noi în timp ce citim

De exemplu, când îi citesc Bună dimineața, Lama Lama sau Noapte bună, Lama Lama – suntem într-o fază cu Lama, vă rog să ne înțelegeți 😀 – aduc lângă o perie de păr și 2 periuțe de dinți pe care nu le folosim, din niște seturi de hotel, și ne pieptănăm și spălăm pe dinți cu ele. Ce face Lama acum? Se spală pe dinți. Și dă-i: sus, jos, stânga, dreapta. Cred că asta e o idee care îmbunătățește mult experiența înțelegerii textului.

O altă carte ce-mi place este Omulețul Hap-Hap și trenulețul legumelor, care ne-a dat ocazia să construim un tren din legume reale sau un omuleț dintr-un carton pe care să-l hrănim prin gaura gurii. Ema spune poftă bună o citim uneori cu un bol, un tel și o banană lângă noi – toate sunt obiecte care apar în carte.

Bineînțeles că nu am chef să fac asta de fiecare dată 🙂 .

Citesc cu voce dramatică

Ăsta e un truc care o amuză pe Nora foarte tare. Când există suspans în anumite cărți (de exemplu cum avem în Lama Lama în pijama, unde Lama e panicată de *dispariția* în bucătărie a mamei), încep să joc rolul personajelor. O imit pe Lama când este speriată (fac o față cât pot eu de mirată, cu ochii mari, zic VAAAAAAAAAAAAAI, UNDE A PLECAT MAAAMIIIIII??? SĂ VINĂ MAMI ACUUUUUUUUUUM)., o imit pe Lama cum sare răfățată în sus chemând-o pe mama să vină fix în acel moment la ea (să mă scuze vecinii de sub! 😀 ).

Apoi preiau rolul mamei.

Ies afară din cameră, închid ușa, o întreb pe Nora prin ușă: Nora, cum face Lama Lama? Și ea zice: Maaaaaamiiiiii. Iar apoi eu intru val-vârtej în cameră, ca Mama Lama în poveste, și zic cu voce exagerată VAAAI LAMAAA CE S-A ÎNTÂMPLAT M-AI SPERIAT FOARTE TAREEEE!!

-Nora, cum face Lama Lama?
– Maaaaaaaamiiiii!

Și apoi continuăm povestea. Și tot așa și la alte cărți, acolo unde se poate. Norei îi mai place tare partea din Ema spune Noapte bună în care toți membrii familiei se bagă sub plapumă cu picioarele în sus și fac din picioare o pădure prin care bate vântul.

***

Momentan asta funcționează la noi. Fetița mea stă cu plăcere la citit de cele mai multe ori, alteori are altă treabă și n-are chef, dar pentru mine asta nu e o problema. Scopul meu nu e să pot bifa că am citit în fiecare zi, ci să asocieze cititul cu ceva care îi face plăcere, nu cu ceva făcut din obligație. Less is more! 🙂

Mi-ar plăcea dacă mi-ați povesti și voi ce tehnici folosiți cu cei mici, sunt curioasă de idei noi. 😀

Dacă vă atrag careva din cărțile pe care le citim noi, le găsiți la editura Nemira (seria Lama Lama), editura DPH (seria cu Ema) și editura Univers (cărțile Olinei Ortiz).

Dacă îți place conținutul acestui articol și vrei să vezi și altele similare, abonează-te pentru a primit un e-mail cu fiecare articol pe care îl voi posta.

Nu trimitem altfel de emailuri! Citește pagina noastră de confidențialitate.

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.