siguranță în trafic
Cycling

Pietoni și bicicliști, așa vă văd șoferii din mașini:

Întotdeauna am spus și scris că dacă ieși cu bicicleta pe șosea, este OBLIGATORIU să te comporți ca și cum ai fi mașină.

Semnalizezi, te încadrezi pe dreapta când faci dreapta, te încadrezi pe stânga când faci stânga, iei giratoriul corect, te asiguri, stai la semafor, cedezi trecerea pietonilor pe trecere. Nu este nimic din ce face o mașină în trafic ce nu trebuie să facă și un biciclist în trafic. Asta dacă ține la viața lui, că majoritatea regulilor pentru salvarea vieții și integrității oamenilor au fost gândite. Statul bicicliștilor la roșu la semafor pare desprins dintr-un univers paralel, pentru mine cel puțin, pentru că nu mi-l aduc aminte pe ultimul pe care l-am văzut să stea și să nu profite de câteva secunde de stradă liberă și s-o tulească! Pe principiul,  vreau drepturi în trafic, dar obligații n-am, că nu-s chiar mașină. 😀 

O dovadă în plus că ceea ce spun nu sunt vise dintr-o lume utopică și că există un motiv pentru care fiecare regulă trebuie respectată – că pentru mulți pare utopic, am văzut bicicliști care s-au aruncat în ditamai bulevarul fără să se asigure o secundă, fără să facă cel mai discret gest de asigurare, și multe alte prostii de acest fel – este această poză pe care a pus-o cineva pe Facebook săptămâna trecută și care arată ce vizibilitate are un șofer într-o dimineață sau seara când soarele este jos pe cer:

Uite asa vedem noi soferii dimineata cand ne deplasam de la nord la sud…….iar voi va aruncati pe trecere? Trecerea…

Posted by Dumitru Andrei Valentin on Thursday, 26 November 2020

Șocant, nu?

Indiferent că ești bicicletă sau pieton, există multe situații în zi când pur și simplu ești foarte greu de văzut:

  • când e apus/răsărit
  • când plouă
  • când este semi-întuneric
  • când este semi-întuneric și ești îmbrăcat cu haine închise la culoare și n-ai lumini (pietonii nu umblă cu lumini)
  • când este ceață afară
…iar asta o știe oricine care a condus cel puțin o dată în condițiile de mai sus. Dar trebuie să facem cumva să o învețe asta și ceilalți, pentru că o minimă educație și atenție pe stradă pot să țină pe oricine în siguranță în trafic și să salveze vieți. Este absolut obligatoriu, atât ca bicicliști, cât și ca simpli pietoni, să înțelegem niște lucruri de bază față de cum suntem văzuți de șoferi în fiecare moment când suntem pe stradă, cu atât mai mult când vizibilitatea nu este perfectă.

Nu trecem fără să ne asigurăm prin spatele unei mașini când îi vedem lumina albă de marșarier aprinsă. ÎNȚELEGEM că toate mașinile au niște unghiuri moarte, în care noi nu trebuie să ne băgăm niciodată. La o intersecție de drum mic cu drum mare, dacă suntem în spatele unei mașini, nu ne strecurăm, bicicliștilor 😀 , prin dreapta ei când șoferul e cu ochii în stânga și cedează trecerea. Nu stăm pe carosabil când așteptăm să se facă verde, dacă avem trotuar. Se întâmplă foarte multe accidente care pot fi evitate cu puțină atenție și puțin pus în locul șoferului. Nu-s întotdeauna șoferii de vină pentru accidente, dar știu ce greu de acceptat este asta când ești biciclist/pieton și ești lovit din vina ta. 😀

Pentru că dintre mașină, om și bicicletă, mașina ne poate face cel mai mare rău, este obligatoriu să ne obișnuim să fim atenți întotdeauna la ce fac mașinile din jurul nostru și ce intenție au, dacă vrem să rămânem în siguranță în trafic. Să ne punem întotdeauna în locul șoferilor, să anticipăm ce vor să facă. Ne uităm la lumini, la ce semnalizează (face stânga, dreapta, dă cu spatele), unde se uită șoferul. Chiar dacă suntem pe trecere, ne uităm înspre direcția din care vin mașinile, să vedem dacă au tendința să frâneze. Poate primele două benzi frânează, iar a treia nu. Nu ne aruncăm pe trecere fără să ne asigurăm. NU alergăm pe trecere, NU traversăm trecerea călare pe bicicletă niciodată!

Dacă suntem bicicliști, semnalizarea este egală cu zero dacă nu vine și cu asigurare. Este aproape ca la mașini, atâta tot că dacă o mașină nu se asigură, se lovește de o alta și îndoaie niște fiare, dar dacă un biciclist nu se asigură și se lovește de o mașină, mașina nu pățește nimic, iar biciclistul poate muri. Toaaate regulile de cirulație pentru toți de pe șosea sunt făcute numai și numai ca viețile noastre să fie în siguranță. Cine nu le respectă, își asumă asta cu un preț prea mare.

Eu pot să zic cu mâna pe inimă că după 3 ani de locuit în București am ajuns să nu mai blamez șoferii by default când aud de bicicliști sau pietoni loviți de mașini. I-am văzut cu ochii mei pe ăștia din urmă făcând atât de multe prostii pe stradă, mi-au sărit mie atâția bicicliști în față când eram la volan, am văzut atâția grăbindu-se pe trecere fără să arunce un ochi în stânga-dreapta ca și cum trăiesc în cel mai safe oraș din lumea asta, încât pur și simplu mi-e greu uneori să înțeleg cum de atât de mulți adulți au așa dificultăți majore în a avea cea mai basic grijă de sine, la propriu. 😐  Poa’ să fie vina lui când îl calci pentru că stă pe telefon și trece când n-are voie să treacă, că tot îți strică și ție ca șofer viața un accident dinăsta.

PS: Învățați-vă și copiii lucruri de bază despre siguranță în trafic. Nu trebuie să ai 18 ani ca să știi că dacă o mașină are lumina albă pe spate pornită, trebuie să te tragi de lângă ea urgent. Pe toți băiețeii de la școlile din cartier pe care-i văd fără căști și care se aruncă în viteză pe trecere, mă întreb, oare chiar nu-i așteaptă nimeni acasă?

Dacă îți place conținutul acestui articol și vrei să vezi și altele similare, abonează-te pentru a primit un e-mail cu fiecare articol pe care îl voi posta.

Nu trimitem altfel de emailuri! Citește pagina noastră de confidențialitate.

You Might Also Like...

4 Comments

  • Reply
    Raluca Brezniceanu
    December 16, 2020 at 12:06 PM

    Eu sunt ultimul mohican, n-am carnet de sofer si vad zilnic comportamente gresite ale celor de la volan. Toti gresim insa o greseala in trafic poate fi ireparabila.

    • Reply
      Ioana
      December 18, 2020 at 11:04 AM

      Nu vreau sa iau apararea soferilor, sunt “inamicii” cei mai mari ai biciclistilor, daca pot sa ma exprim asa. 🙂 (Ma rog, poate si asta sa fie debateable). Ce vreau sa zic este ca nu-i corect sa avem pretentii de la ei sa ne respecte in trafic si sa-si faca toate datoriile din lege, fara ca noi (ca suntem pietoni, ca suntem biciclete, irelevant) sa ne asumam partea noastra de responsabilitate.

  • Reply
    biciclist
    June 27, 2021 at 6:38 PM

    De ce ? la trecerea de pietoni în situația în care eu aștept culoarea verde circulând pe marcajul pietonal sau trotuar un conducator auto tipa ca din cort date jos de pe bicicleta când aștept verde și trec ca pieton? consider ca regulile sunt foarte basic cu if și else dacă e verde pentru pieton acesta trece și e roșu pentru șofer și invers așa ca întrebarea este dc unii ciobani se manifesta astfel ? în dreptul meu fără sa deranjez regulile de circulație trec pe verde

    • Reply
      Ioana
      July 13, 2021 at 1:10 PM

      Nu stiu sigur daca inteleg exact ce-ai vrut sa zici, dar daca esti pe bicicleta trebuie sa fii pe sosea, nu pe trotuar/marcaj pietonal. Cand esti pe bicicleta ai aceleasi drepturi si obligatii precum masina. Drepturi si obligatii ca pietonii ai doar cand esti pieton.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.